Thursday 23 March 2017

Jaulah Day 1: Bumi Seoul , Insadong

Assalamualaikum

Alhamdullilah, segala puji bagi Allah yang memberi kita segala nikmat,apa yang kita ada hari ni semuanya dari Allah. Mana milik kita, semuanya milik Allah..

Kali ini perkongsian saya tentang jaulah atau kembara  6 hari saya ke bumi Korea Selatan 23-28 Jan 2016 yang lalu. Perkongsian saya ni, bertujuan untuk rujukan siapa yang nak ke korea dan jugak untuk kenangan saya.hehe.sebab sebelum ni kalau travel negara/i orang, lupe tempat yang dah pergi…

Alhamdulillah,kali ini trip saya bersama dengan 3 adik beradik perempuan dan rakan travel 3 orang lagi.Kami pergi dengan tour guide sebab takut sesat & nak jimat masa memandangkan musim sejuk,waktu siang pendek.

Okeylah, hari pertama kami sampai di Incheon Airport ,Seoul pada pukul 8 pg.Bila keluar airport,masyaAllah baru la terase sejuknya,-10c,feels like -14..Cakap berasap.Salji penuh…hehe.Alhamdulliah..

Yang guide kami, pelajar Malaysia di Korea bawa kami ke hotel di Insadong, Jongnowon hostel, 1 jam dari airport.Kami bersarapan di restoren vegetarian, muslim friendly berdekatan.Kat situ, saya first time rasa mi jajangmyeun(black bean noodle) 9500W each=RM 33++-kene dengan tekak saya, dan sundubu jigae (nasi perang + tofu stew) 15000W=RM55-Rasenya boleh telan..Harga makanan disini memang mahal,jadi be prepared la.huhu

Sundubu jigae

Lepas kami check in di hostel dan rehat rehat kejap,kami dibawa ke tempat shopping di Ssamziegil, Dekat saja dari hotel kami.Tempat ni banyak barang2 unik dan tempat bergambar yg comel2.Boleh la nak amik gambar .Sini tak beli ape2 sebab harga agak mahal.

Di Ssamzeigil, Insadong

Seterusnya kami naik subway untuk ke Gwanghwamun ,boleh tengok statue raja Sejong. Kami kemudian  dibawa ke Gyungbukgung Palace, istana  zaman jesoun..Disini, kami  x semangat sangat nak tahu sejarah semua sebab  seronok sangat ambik gambar dgn salji sebab cantik..orang Trg cakap, “sukaan sangat”,sampaikan guard halau ,sebab main jauh sangat..yang lawaknye guard tu x reti cakap english ,kitorang paham2 sendiri je.Boleh try baju Hanbok disini,tp kne byr..

Tugu Raja Sejong

With Koreans yang pakai hanbok.

Gyungbokgung Palace

Dalam palace

Oleh sebab semua sangat kesejukan, kitorang minum kopi kat situ.Pahit n mahal,harganya  6000W=RM22..Not recommemded.haha..N kopi sekejap je jadi air sejuk..

Lastly kami dibawa ke Cheongye stream..Sungai yang panjang ,bersambung dengan Han River.Tempat famous kalau orang datang ke Korea.Tempat ni cantik ,waktu malam dan bila ade festival ape2..Kami amik gambar je , dan terus balik sebab sangat kesejukan.

Kami makan malam di hostel,makan mee segera.Memang letih balik malam sebab dah seharian berjalan macam robot, memang x larat nak masak2..

Nanti saya memang nak buat entri perkongsian persiapan sebelum ke Korea..Kalau nak tahu,tengok post seterusnya ya..Bye for now..