Friday 12 August 2016

Mencari hidayah di depan mata


Salam semua,

Sharing moment saya  kali ini adalah mengenai experience saya  sebagai pelajar pergigian di USIM .

Saya nak  share benda positif yang boleh diambil dalam kisah saya .Semoga ada sesuatu yang boleh  dipelajari.

Walaupun lambat saya sedari benda ni, tapi saya bersyukur pada Allah sebab Allah pinjamkan dan bagi saya jumpa dangan orang-orang yang hebat.                 

Sebenarnya setiap orang di sekeliling kita ,tak kisahlah keluarga , sahabat, lecturer, cleaner dan siapa sahaja yang jumpa , kita boleh belajar sesuatu dari dia.

Contoh dalam kisah saya, saya selalu ditakdirkan duduk dgn orang yang quite perfectionist..Saya tidaklah tak suka cume kadang2 stress dengan si dia.

Saya pernah sebilik  dengan sahabat yang MasyaAllah sangat pembersih dan pengemas...Susun hanger almari ikut warna, gantung baju cantik. Tudung jarang sgt berkedut. Penampilan die , sopan dan kemas. Suka letak certain barang, certain way. Barang2 beliau jarang hilang. Memang agak takut juga nak sentuh barang dia.

Tapi yang positifnya ,sikap ini  buat saya rase malu bila rumah saya tak bersih dan tak sekemas dia.Benda yang simple, tapi kalau dah menjadi habit, ianya nampak cantik di mata orang.

 Jadi sedikit sebanyak sensitivity saya dangan kebersihan improved (I guess;)) & buat saya rase nak contohi si dia. Terima kasih awak.




Berpartner di klinik dengan seorang sahabat ni: Yang superb laju dan bagus.Cekap dan kompetent dalam keje. Boleh dikatakan kesayangan lecturer. Ya ,memang saya stress, tp sebenarnya sy banyak belajar dari dia.Kes2 yang dia buat saya banyak belajar.Terima kasih awk.

Seorang insan yang sangat saya kagumi. Beliau memang menjadi role model kami pelajar yang mengenali.  Bekas dekan Fakulti Pergigian. 

Dalam kelas beliau:

Punctuality is a must: lewat  beberapa minit pun,pasti akan ditegurnya,malah ada yang pernah dikunci diluar kelas. Beliau memang persistent bab ni.Memang kadang2,terdetik dihati, “ 3 minit je kot lambat” ,tetapi benda ini lah yang membentuk habit yang buruk in future.

Beliau juga selalu tekankan bab adab2 ,kebersihan dan professionalism.Banyak bende simple yang ditegurnya but they really make sense. Contoh:

-lepas guna kerusi sila susun semula:dikelas ,dapur dan sebagainya
-kebersihan:pastikan everything tersusun & tiada visible rubbish here n there
-Gantung gambar,tak boleh senget..

Perfectionism is something that many people dislike but hey, it`s cool too..

And most importantly: ALLAH loves something near to perfectionism.

Hadis:
Sesungguhnya Allah menyukai apabila salah seorang daaripada kamu melakukan sesuatu pekerjaan,ia melakukannya dengan baik,sempurna dan teliti”
(Riwayat al-Baihaqi) 


Seorang lagi sahabat saya,kakak senior ni.Dimata saya kakak ni memang bagus, boleh jadi motivator yang hebat. Walaupun dia pernah diuji dengan sesuatu, tapi jasa baik dia menolong saya di waktu kesusahan saya akan kenang sampai lah akhir hayat saya ,selagi akal saya waras.Saya tak bercerita lebih tentang kakak ni, tp saya cuma nak bagitau:

1)       Bila seseorang ada akhlak yang baik, semuanya nampak baik di mata orang lain.

2)     Orang yang dianggap teruk skali didunia pun can be very useful &bagi nasihat & berdakwah: at least cakap “jangan jadi macam saya”.

3)   Buat la sekecil2 kebaikan pada sesiapa yang memerlukan, sesungguhnya kita tak tahu orang yang kita tolong tu mendoakan kebaikan kita waktu kita tengah tidur




Ramai  dan banyak lagi kalau nak cerita, apa yg saya belajar dari kawan2 saya yang lain , cukup la yang ni saya bagi contoh.Terima kasih pada semua yang pernah hadir dalam hidup saya.Allah punya sebab hadirkan  setiap orang  dalam  hidup kita ,Allah nak guide kita melalui orang2 tersebut..Kita pun tak semestinya jumpa yang baik2 je  atau yang menyenangkan hati saje sahaja dalam hidup ini sebab tak semua orang perfect .Jadi ambil  yang positif sahaja dari setiap pertemuan,  InshaALLAH kita akan jadi orang yang beruntung. Mungkin kita bole start berfikir, apa yang kita boleh belajar  dari setiap orang yang kita jumpa , moga hidup kita lebih bermakna inshaAllah.

Bye for now.

.



1 comment: