Thursday 23 March 2017

Jaulah Day 2:Jejudo kami datang.

Assaamualaikum..
Saya sambung share jaulah saya baru baru ni ya.Hari kedua kami spend kat Jeju Island. Jeju island atau Jejudo ni 3x  lebih besar dari Seoul dan banyak tempat nature yang cantik.Alhamdullilah sangat kami tak jadi pergi ke Everland,kalau tak mesti menyesal sebab tak dapat pergi Jejudo..

Ketibaan kami di sambut Ms Cindy,tour guide Korea  kat Jeju Sebelum pergi sightseeing, kami singgah di kedai untuk beli apa2 yang boleh dimakan sebagai sarapan. Kami x berani beli ape2 selain Banana Uyu (Banana milk,sedap)1300W each=RM4++ ,telur rebus (orang korea suke makan as snack) 500W each=RM1.80 dan nasi segera 1000W=RM3.70.Sepanjang perjalanan ,memang banyak nampak pokok limau dan  patung harubang.Harubang ni kepercayaan diorang, dewa yang jaga pulau ni..

Cuaca di Jeju sejuk jugak,tapi tak sesejuk di Seoul.Masa tengah bergambar ,salji nipis turun..Alhamdulliah,merasa jugak snowing..
Destinasi pertama kami adalah di Jusangjeolli cliff.Kat sini pemandangan sangat cantik.Boleh tengok curam batu2 yang terbentuk hasil dari letusan gunung berapi dulu.Yang uniknya batu2 ni berbentuk hexagon.Tak leh jumpe lah kat negara kite.hehe.

Batu dibelakang berbentuk hexagon kalau tengok betul2
Batu bentuk hexagon terbentuk  semulajadi
(Abaikan org yg tidur dlm gambar)

Disekitar  Jusangjeolli cliff ni ,banyak benda2 interesting.Ade Kpop Museum,Hello kitty Caffe,Reply Believe or Not Museum,Chocolate Land  and of course banyak coffee caffee.Lepas bergambar ,ade sebahagian dari kami request nak masuk Kpop Museum ,12000W:RM44 each,tapi saya and siblings tak masuk sebab..mahal & tak nak lah..Sementara tunggu diorang dalam 45 minit, kami jalan2 n posing disekitar.Seronok sebab di Jeju mase kami sikit, jadi ni jela mase yng ade nak posing  buat kenangan..Kami banyak ambik gambar(memang banyk tempat cantik2 nak brgambo ,trustme!) , tak masuk pun, cume singgah kat Coffee shop ,panaskan badan lepas jalan2.

KPop Museum

Pokok hiasan bawah tu sebenarnya guna sayur kubis.
Kreatifkan diorang,

Lanskap disekitar Jusangjeolli cliff
Then ,kami dibawa ke Chonjiyeon  waterfall. Air terjun yang famous di jeju .Sangat cantik ciptaan tuhan.. Ade dua air terjun kat situ dan kawasan die rendah,jadi ke turun  n naik tangga sikit.Worth it come here. Tapi,kami x leh nak lame2 sangat sebab banyak tempat nak cover,Ms Cindy kami memang laju je nk tolong tangkap gambar semua sebab takut kami lambt nak posing sorang2..haha

Tengahari,Ms Cindy bawa kami makan di sebuuah kedai seafood dan trjumpa dengan sorang rakyat Malaysia,perempuan ,solo,travel sebulan  disana.Impressive betul!Sbelum tu Ms Cindy dan pesan kalau boleh order 1 sorang sebab biasa tauke x brape senang kalau orang ramai tapi order sikit..Kami beli la satu sorang.Kami order Korean Pancake (sedap,bnyk sotong),Bimbimbap(Nasi + sayur campur +eggyolk:boleh tahan sedap,boleh makan),Seafood soup(boleh tahan sedap) dan Ikan bakar(sedap). Harga semuannya 15000W each=rm55.Dan kat sini boleh minum coffee free dan boleh take away….Kami puas hati makan disini..

Korean Pancake

Bimbimbap

Lepas tu kami melawat Seongsan illchunbong.Ondway nak ke sini, memang banyak ladang canola cantik sangat.Tapi nak masuk kene bayar skit,jadi kami berhenti kat luar je dan tangkap gambar dari dalam kereta.Tu pun ahjumma yang jaga macam dah tengok2 kami…Sampai di Seongsan illchunbong, kami solat kat rooftop satu kedai ni.Sejuknya ya ampun, angin kuat, nak amik air semayang jejak lantai sejukk sangat2.Memang pijak kasut je..

Patung harubang  di Seongsan Ilchunbong,Jejudo

Seongsan illchunbong ni macam kawasan ladang , tepi laut, berbukit dan boleh tengok sunrise dari puncak.Kat situ jugak boleh tengok ahjumma yang diving utk cari tiram.Kawasan sangat cantik dan angin agak kuat,tapi still bearable suhu die berbanding Seoul.Tapi still x leh bukak glove lame2 jugak,sejukk.

Kemudian kami singgah di Seopjikoji.Seopjikoji ni terletak di tepi laut.Kat situ boleh tengok batu2 cantik hasil dari letusan gunung berapi. Katanya ade beberape Korea drama buat disini.Kami ambil gambar sambal menghayati ciptaan Allah.Ade satu batu ditengah laut yang boleh lihat dari situ,peak dia memutih ,Ms Cindy explain tu bukan dicat jadi cantik tapi tu seagull poo..JMesti datang sini kalau ke Jeju.

Peak batu tengah laut berwarna putih due to seagull poo

Di sebelah petang pula,plan asal nak ke Saryeoni Forest, tapi Ms Cindy suggest pergi ke Songeup Folk Village.Kat village ni boleh tengok rumah2 yang diperbuat dari batu hitam dari letusan gunung berapi dan tanah liat.Rumah2 tu memang rumah asal dari dulu dan bukan dibina untuk perlancongan dulu.Ini kira budaya unik penduduk Jeju dulu la.
Rumah dibina dari tanah liat dan batu hasil letusan gunung berapi

Setelah seharian ronda2, kami bergerak pulang ke hostel kami,The Forest Hotel.Tapi ondaway back,kami singgah di kedai kawan Ms Cindy, jual coklat dan vitamin berasaskan limau.Kami beli vitamin sahaja sebab takut terbeli coklat nonhalal.Harga vitamin 10000W:RM37..

Di ladang limau.Tapi tu limau tipu je coz belum
musim berbuah.Patung tu menag ada dimane2 diJeju

Kami sampai hotel dalam pukul 6petang lebih.Lepas tu kami berpakat nak terus jalan2 di sekitar hostel dulu sebelum naik berehat.Kami pergi ke Pasar Dongmun beli buah limau.Asal nak beli limau hallabong tapi bace review cakap x sesedap limau biasa, lastly beli limau Jeju biasa sahaja,harganya 10000W:RM37 utk 6 biji.Kami jalan juga pasar bawah tanah dan di sekitar.Banyak kedai jual barang2 winter dan sovineer.Nak cari Paris Bagguite tapi tak jumpa,lastly kami terus balik hotel sebab kesejukkan yang amat.

Suasana malam di Pasar Dongmun.Memang banyak betul limau dijual.

Patung Harubang banyak dijual sebagai souvenir di Jeju

Malam tu kami makan nasi segera dengan serunding,ayam goreng dari Malaysia dan buah limau .. MasyaAllah buah limau manis n sedap.Bilik di hotel cantik, cuma  tempat makan dia kurang muslim friendly ,not like di Jongnowon hotel.Dia tak asingkan muslim & non muslim cutleries. Kami memang tak guna apa pun kecuali microwave.Then ,malam tu ditakdirkan heater rosak,memang kesejukan tidur terketar2 dengan winter coat.Tpi tidur jugak sebab keletihan dan esok flight ke Seoul awal pagi.

Satu hari sebenarnya tak cukup nak jalan semua tempat best di Jeju. Kesimpulannya,jalan2 di Jeju sangat best, rugi tak singgah bila ke Korea…J