Monday 3 April 2017

Jaulah Day 5: Jalan jalan di Naminara

Assalamualaikum..

Annyeong chinggu..Coretan hari ni masih lagi tentang trip saya ke South Korea baru baru ini. Hari kelima jaulah kami melawat ke Nami Island di Gapyeong.Haa, Nami Island ni tempat yang famous di Korea sebab dulu penggambaran cite Winter Sonata di buat disini.Kami ke Nami Island dengan train dan feri.Mase tunggu train kami disapa oleh seorg ahjumma yang peramah.Rupe2 nya die lecturer chemistry dan  die excited betul beramah mesra,  tanya sorg2 belajar kat mane n siap promote pegi makan restoren sedara die.

Nami island dari atas feri

Sebaik sahaja sampai kami, decide untuk makan dulu .Kami makan di Dongmun & Asian cuisine restoran Halal dipulau ni.Kami tak makan nasi goncang kat sini sebab ada bace blog cakap tak sedap, lagi pun mostly kami tak suka nasi Kimchi.Restoren ni cantik dan ramai pelanggan melayu.Kami makan nasi sotong pedas, bulgogi, mi Jajangmyun dan mi(lupa nama),total overall 45000W:rm160++. Haa memang mahal,tapi semua sedap,Alhamdulillah.Kemudian kami solat di surau yang disediakan kat bangunan tu juga.

Kiri:Nasi bulgogi
Atas:Nasi sotong pedas
Kanan: Mi Jajangmyun
Bwh:Mi x tau name
Tgh :Banchan (side dishes)
Oleh sebab Nami island memang dibuat untuk pelancong,memang banyak bende yang best disini.
Antaranya yang menarik mase kami kat sini ,ada buat pertunjukan ukir ais,  boleh main slide ais ,ade game traditional Korea dan macam2 lagi.Selain tu, boleh jugak kalau nak sewa basikal atau Skybike (main basikal dari atas).

Pertunjukan ukir ais

Ice slide

Boleh tampal kata2

Main slide

Igloo pun ade

Kat sini juga ada la landmark Winter Sonata yang kite boleh ambik gambar. Hehe.Bukan minat sangat crite tu, tapi as kenangan penah sampai dipulau tu.Kalau nak jalan semua tempat memang tak sempat nak cari ,sebab kami sampai lambt sket dan tempat luas jadi kami cuma focus kat tempat ni sahaja(ade blog yang suggest):
  • Winter Sonata First Kiss
  • Central Korean Pine Tree Lane
  • Ginkgo Tree Lane
  • Metasequoia Tree Lane
  • Cherry Tree Lane (Musim bunga sakura sahaja, iaitu dari awal sehingga pertengahan April)
Fountain dan air sungai di di Nami Island memang beku.Yalah musim sejuk,tapi hari ni saya boleh tahan sikit sejuknya sebab pakai mask dan banyak jalan.

Fountain yang beku: SubhanaAllah..

Rehat dulu

Di tepi sungai yang beku

Nami dipenuhi dengan pokok pine

Sebenarnya plan asal kami nak ke Dongdamun Gwanjang Market selapas pulang dari Nami Island,tapi disebabkan esok sambutan tahun baru ,pasar tu tutup.Tapi kami tak terkilan sangat sebab dah banyak jalan di market lain dan kami tak aim nak beli kain cotton/silk.Ondway balik kami singgah di kawasan sekitar Ewha University.Kat sini banyak beg,kasut dan banyak jugak kedai kosmetik macam kat Myeoundong.Kami borong beli beg sandang kat sini,harganya not bad,mampu milik 10000W each:RM37.Sebelum balik adik manis tour guide bawak kami makan Rappoki (Teobukki +ramyeon).Kami yakin sikit nak makan sebab tour guide kami,muslim dan dah biasa cari makanan halal di sini.

Sekitar Ewha University

Beg banyak dijual disini

Rappoki and side dishes

Malam ni pun sangat kesejukan,menggigil jalan..Kalau yang tak tahan sejuk,tak payah jalan malam ye.Selesai shopping n makan ,kami pun pulang ke hostel untuk rehat.Esok kami dah nak balikJ

Hasil tangkapan:Tapi bukan semuanya kami punye,org kirim pun ade:)))