Friday 22 March 2013

Kita yakin, InsyaAllah kita berjaya..


Alhamdulillah 3x..

Marilah kita bersyukur di atas segala pemberian Allah..

Bersyukur bukan sahaja dengan nikmat yg diberi ,tapi juga dengan ujian yg menimpa kita.Ingatlah ,Allah lah yg mengatur kehidupan kita,malah dia yang tahu ape yg terbaik untuk kita dan lebih kenal diri kita diri kerana Dia adalah PENCIPTA kita.Mulai saat ni,marilah kita berhenti mengeluh dan banyakkan syukur pada ALLAH swt.
Hari ni,saya nak berkongsi hasil pembacaan dari buku yg sangat bagus tajuknya,”The Magic Of Thinking Big” tulisan David J Schawartz. Biarpun ia ditulis oleh orang barat,tapi idea yg disampaikan boleh menjadi motivasi yg kuat kepada kita sebagai seorang mukmin.sy tak habis lg bace buku ni,tapi sy terbace satu perkara yg buat sy rase termotivasi..

 3 Tip Untuk  Tingkatkan Keyakinan Diri


1) Fikirkan kejayaan

-jangan sekali2 fikirkan kegagalan .Tukarkan fikiran negatif kita kepada positif..
Contohnya:
DON`T
DO
Saya gagal
Saya berjaya
Dia lebih hebat dari saya
Saya setaraf dengan yg terbaik
Saya tak mampu
Saya mampu lakukannya



-bila kita selalu fikir positif,kita akan usaha kearah benda yg positif.Contoh,bila kita kate kita nak berjaya dalam exam,kita akan usaha lebih untuk capai matlamat tu iaitu nk berjaya.

2) Sentiasa ingat bahawa diri kita lebih hebat dari ape yang kita sangka.

Sesunggahnya Allah swt ciptakan kita dengan penuh kehebatan.Mestilah kita ni hebat.Betul x?Cuma kita kadang2 tak nampak atau tak sedar potensi yang Allah bagi tu..

Memang kita manusia yang ada kelemahan.Tapi  mustahil la Allah ciptakan kita tanpa satu pun kelebihan kerana Allah maha adil..

Kita kene cuba buat yang TERBAIK ikut kemampuan kita,selebihnya terserah kepada Allah.Sesungguhnya Allah tak tengok natijah ,tapi Allah tengok usaha kita..Kita juge tak boleh bergantung sepenuhnya pada usaha kita ,tapi kita perlu ingat Allah lah yang mengizinkan  sesuatu tu jadi..

3)Fikirkan yang besar.

Firstly, kita kene ada matlamat dalam kehidupan kita ni.Matlamat jangka panjang/jangka pendek.Secondly,pastikan kita ada matlamat yang besar.

Contohnya:

+ Saya kene habiskan 10 juzuk alquran sem ni.
+ Saya akan buke klinik sy  sendiri lepas habis kerja contract ngan kerajaan nanti
+ Sy akan buka syarikat konsultansi saya sendiri nanti

-Matlamat tu should be specific and be written.Jadi, matlamat tu akan nampak betul2 serious dan bukan hanya ANGAN2.Teringat perkongsian seseorang tentang matlamat yang besar.Katanya: matlamat tu tak begitu besar KECUALI bila kita cerita kat orang lain matlamat kita tu…Orang akan kate kita GILA..(sebab nampak x realistic)

-matlamat yang besar akan buat jiwa kita jadi besar.maksudnya kita akan lebih bersungguh2,tak takut cabaran, tak kisah cemuhan org yang tak menyokong dan tak lupa utk bergantung /bertawakal pada Allah.

-Kalau kita sentiasa ingat ,Allah akan bagi pahala setiap kali kita terdetik nak buat baik…,InshaAllah kita akan lebih kuat dan tak putus asa bila gagal.Kalaupun kita ditakdirkan gagal..pahala yang besar tetap tersedia utk kita..

Marilah same2 kita bangunkan diri untuk bangunkan ISLAM.Ummat Islam SENTIASA BOLEH..!!



No comments:

Post a Comment