Sunday 16 August 2015

Bagaimana seharusnya AKHLAK

Assalamualaikum..

Mari bersyukur kepada Allah atas segala nikmat yang Allah beri hari ini.Tak terhitung.Alhamdulillah.Terima kasih Ya Allah.Bantulah kami untuk mensyukurimu.
Jom kita berselawat ke atas nabi dulu:
Allahummasolliala muhamad (3x)

Penat betul ya cuti ni.Letih melawan hawa nafsu serakah,banyak kali juga tewas.Astaghfirullah..Hebat sungguh godaan ,maklumlah syaitan baru terlepas selepas sebulan diikat bulan puasa baru2 ini.Tapi kita pun baru keluar dari madrasah Ramadhan, sepatutnya lebih kuat  IMAN.

Nafsu kalau diikut memang layulah kita.Nafsu amarah,nafsu nak makan ,nafsu nak bersantai depan tenet dan laptop,penyakit hati,tak jaga mata dan anggota lain.Astaghfirullah..Tahu tapi tetap buat apatah lagi yang tak tahu..
Padahal Allah telah berfirman:

“Maka apabila malapetaka (hari kiamat) telah datang.Iaitu pada hari (ketika) manusia teringat akan apa yang dikerjakannya.Dan neraka diperlihatkan dengan jelas kepada setiap orang yang yang melihat.Maka adapun orang yang melampau batas.Dan lebih mengutamakan urusan dunia,Maka sesungguhnya nerakalah tempat tinggalnya.
(An-Nazi`at :34-39)

Memang betul lah ,ilmu tak ke mana kalau tak sertai dengan amal.Perlu ada kemahuan (jiddiyah) dan semangat(himmah ) untuk bermujahadah.Semuanya masalah iman sebenarnya.Ada hadis Rasullullah yang menyebut seseorang itu pencuri dan penzina takkan mencuri dan berzina jika dalam keadaan beriman.

Oklah .Disebabkan saham akhlak penulis jatuh merudum baru2 ni, So  im decided to put some remainder di dinding blog ini as a pep talk to behave well  myself first and the rest for anyone who interested.
“Akhlak para pendakwah”.Itu tajuk buku yang ditulis Abdullah Nasih Ulwan.Nipis saja bukunya.Buku lama ayah.(ATTENTION )Sebenarnya, semua  orang ada tanggungjawab menjadi pendakwah  bukan ustazah sahaja. Dokter,teacher,perdana menteri  dan semualah adalah daie .



Ya, kita semua perlu jaga akhlak.Seorang yang  mengaku daie malah lebih lebih utama menjaga akhlaknya sebab dia adalah pusat perhatian orang yang diseru (mad`u).Berikut ,beberapa sifat daie yang ditekankan oleh syeikh.

1.Sidiq (Amanah)
Seorang daie mesti bercakap benar walaupun dalam bergurau senda.Idola kita, Rasulullah saw  sebelum diutuskan sebagai rasul pun dah dikenali sebagai Al-Amin meskipun dikalangan orang kafir Quraisy.Pernah Rasulullah saw tanya sahabat baginda,”Kalau aku katakan akan ada kuda keluar dari lubang ini adakah kamu percaya?”Semua sahabat Baginda percaya.
Nah ,itu baru seorang daie.ok jom bercakap benar.

2. Amanah
Syeikh menghuraikan ,ada 3 jenis amanah yang perlu dimiliki oleh daie:
·         Amanah terhadap harta:Contohnya terhadap barang yang dipinjam.Kalau student plak, amanah terhadap biasiswa yang diberi oleh negara kita  (terkena rasanya,Astargfirullah).

·         Amanah Bercakap :Kita tidak boleh bohong ,atau menukar2 fakta bila bercakap.Sebab dai mesti sampaikan yang benar.

·         Amanah Tabligh: Kita rasa bertanggungjawab menyampaikan ilmu .


3. Tawadhuk
Ini pun muhim jiddan (penting ).Sifat rendah diri dengan siapa sahaja.
Jadilah kita orang yang bersederhana,makan seadanya.Bergaul dengan semua orang  tanpa ada rasa ujub, sombong dan memnadang hina. Bila kita ada sifat ini, tentu orang tertarik dengan kita (sebenarnya islam) dan nak ikut nasihat  dan ajaran islam.

Contohnya:Rasulullah saw bila bertemu sahabat /sesiapa ,Baginda dulu yang memberi salam,dan paling lambat menarik tangan sesudah berjabat.Baginda tak sombong, walaupun baginda lah sebaik2 manusia..

4.Lemah lembut (Al-Hilm)
Lemah lembut  di sini bukan maksudnya lemah gemalai ya..Maksudnya ialah kita sembunyikan sifat kekerasan dengan bersikap pemaaf dan berlapang dada.Menahan amarah disaat kita mampu untuk hamburkan kemarahan..Menyambung silaturrahim dengan yang memutuskan .itulah sifat yang perlu ada pada seorang daie.Nabi saw bersabda:
“Kekerasan itu bukanlah dengan dapat menjatuhkan lawan, tapi kekerasan itu ialah dia dapat menahan perasaannya ketika marah”




Hebat sungguh siapa yang dapat mengawal emosinya. I wish I can be one.


Setakat ini dulu teman-teman.Semoga kita semua diberi kekuatan untuk  bangkit selepas futur (berhenti sebentar).Saya pernah dengar nasihat seseorang, tak boleh futur lama2,kita banyak kerja kene buat. Hope these post benefitted  all of you.
Allah knows best.
CUL8R.




No comments:

Post a Comment